fbpx

Je webshop aanpassen op de feestdagen

 In Ecommerce, Online Marketing, Webshops

Het klinkt misschien nog ver weg, maar de feestdagen komen er al sneller aan dan je verwacht. Als bedrijf is het belangrijk om ruim op tijd plannen te maken voor de feestdagen. Tegenwoordig kun je als bedrijf niet meer achterblijven met de acties en deals rond kerst, sinterklaas en niet te vergeten Black Friday. In deze video leg ik je uit hoe jij je het best kan voorbereiden op de feestdagen.

Zoekgedrag

Door de jaren heen zie je al een verschil in het zoekgedrag van de gebruikers, tegenwoordig beginnen mensen in augustus al met het zoeken naar de feestdagen in plaats van september. De pieken in zoekgedrag liggen op 11 november, 29 november (Black Friday week) en 5 december (Sinterklaas). Hier kan je als webshop al mooi gebruik van maken door te zorgen dat jouw reclames en acties het meest eruit poppen. Ook zie je een grote ontwikkeling bij het mobiele aandeel via search. Deze stijgt ieder jaar met een aantal procent wat wederom aangeeft hoe belangrijk het is om een mobiel vriendelijke webshop te hebben.

De Black Friday week

In Amerika is Black Friday al jarenlang een grote trend en in de afgelopen jaren is deze trend ook zeker in Nederland overgenomen. Tijdens Black Friday kun je als bedrijf ook zeker niet meer achterblijven, want je concurrenten zullen zeker aanwezig en zichtbaar zijn met ijzersterke acties en kortingen. Je ziet duidelijk dat de interesse in Black Friday ieder jaar toeneemt. In 2018 was de piek van Black Friday bijna net zo groot als die van kerst, dit geeft aan dat het essentieel is om in 2019 aanwezig te zijn tijdens Black Friday.

De afgelopen jaren is de stijging in het zoekvolume hard toegenomen. Veel bedrijven zijn op Black Friday zelf dan ook extra goed zichtbaar. De kosten per klik zullen dan ook toenemen via de SEA bijvoorbeeld. Maar de zoektrends geven aan dat gebruikers vooraf ook al op zoek gaan naar merken en producten. Dit is een goed moment om op in te haken! De dagen voorafgaand aan Black Friday zullen je concurrenten nog wat minder opvallend zijn wat jou een mooie kans geeft om daar gebruik van te maken en juist wat meer opvallend te zijn.

Kerst liefhebbers

Volgens Google zijn Nederlanders echte kerst liefhebbers. De dagen voor kerst zie je dat kerst gerelateerde zoekopdrachten ineens een hoge percentage krijgen. Wat natuurlijk best logisch is, maar ook dit is iets waar jij misschien als bedrijf iets mee kan doen. Rond deze tijd van het jaar wordt er veel gezocht naar dingen zoals:

  • Hoe zet je de kerstboom op?
  • Inspiratie voor kerstcadeaus
  • Teksten voor op een kerstkaart
  • Kerstcadeau voor vader/moeder/vriend/vriendin
  • Wanneer de kerstboom opzetten?
  • Inspiratie kerstkleding

Heb jij producten die met deze vragen te maken hebben, dan kan je daar goed gebruik van maken doormiddel van bijvoorbeeld een blog of video met inspiratie of uitleg. Kijk naar jouw producten en waarom een gebruiker ge√Įnteresseerd zou kunnen zijn over een blog of video over dit onderwerp in combinatie met de feestdagen.

Ben jij er klaar voor?

Zoals ik al eerder zei, je kan er maar beter op tijd aan beginnen die voorbereidingen op de feestdagen. Begin dus op tijd met het in kaart brengen van de events en feestdagen die relevant zijn voor jouw webshop. Dit kan doormiddel van een content kalender.

Bedenk per event alvast de doelstelling, doelgroep, strategie, boodschap, kanalen en budget. Op deze manier kom je niet voor verrassingen te staan zodra het zover is.

 

Recommended Posts

Leave a Comment